Facebook  

Technický rádce

Povinné zimní pneu

V období od 1. listopadu do 31. března se na místech označených značkou "Zimní výbava" může pokračovat v jízdě jen za použití zimních pneumatik (na bočnici pneumatiky je vyznačeno označení M+S nebo M.S nebo M/S nebo MS - dle §21 odst. 13 vyhlášky MDS č. 341/2002 Sb.) , a to u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 3500 kg s hloubkou dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm na všech kolech a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3500 kg s hloubkou dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 6 mm na všech hnacích kolech.

Dne 30.10.2009 uvedlo Ministerstvo dopravy úseky, na kterých je povinné používat zimní pneu s platností od 1.11. do konce března. Platnost příkazu je bez ohledu na počasí. Značka bude i na některých úsecích především horských silnic nižších tříd, jejich seznam není bohužel k dispozici.

Přehled komunikací ve správě ŘSD osazených značkou zimní výbava s platností od 1.11.2009:

Dálnice

Dálnice D1 km 66 - 162 tj. křižovatky Loket - Velká Bíteš

Silnice I. třídy

Ústecký kraj
I/8 Dubí - Cínovec
I/7 Chomutov - hora Sv. Šebestiána

Pardubický kraj
I/11 Jablonné nad Orlicí konec zástavby - kř. Čenkovice - Červená Voda
I/34 stoupání "Vendolák" (konec zástavby SY-Polička kř. II/360)
I/34 kř. s II/3549 Rychnov - Borová začátek zástavby
I/35 stoupání Hřebeč (konec aleje kř. III/36826 Hřebeč-Koclířov)
I/37 Trhová kamenice (konec zástavby)-Nová Ves (začátek stavby)

Olomoucký kraj
I/35 Mohelnice - Studená Loučka
I/44 Kouty - Červenohorské sedlo - Domašov
I/46 Šternberk - Horní Loděnice
I/60 Lipová Lázně - Vápenná

Moravskoslezský kraj
I/56 Ostravice - Bílá - hranice kraje

Za jízdu bez zimních pneumatik na uvedených úsecích hrozí pokuta 2000 Kč + 1 bod.

Čepičky ventilku

Po kontrole nebo upravení tlaku v pneumatikách nezapomeňte vždy našroubovat zpět čepičku ventilku (je-li ve výbavě). Čepička zabraňuje tomu, aby se do ventilku dostala vlhkost a špína, které by mohly ventilek poškodit.

Tlak vzduchu v pneumatikách

Pojednání o tlaku vzduchu v pneumatikách a jeho závislosti na teplotě.

Hodnoty tlaku vzduchu uvedené na nálepce jsou vždy hodnoty "tlaku za studena". Tlak vzduchu za studena je definovaný jako tlak vzduchu v pneumatikách na vozidle, které nejelo alespoň 3 hodiny nebo ujelo méně než 1.6km po tříhodinové přestávce. Tlak vzduchu za studena nesmí překročit hodnotu maximálního tlaku vylisovanou na boku pneumatiky.

Pokud jsou pneumatiky vystaveny širokému rozsahu venkovních teplot, musíte kontrolovat tlak v pneumatikách častěji, protože se může měnit změnou teploty.

Tlak v pneumatikách se mění přibližně o 7 kPa na 7°C změny teploty vzduchu. To si musíte uvědomit, když kontrolujete tlak v pneumatikách v garáži, zejména v zimě.

Příklad: Pokud je teplota v garáži 20°C a venkovní teplota vzduchu 0°C, potom by měl být tlak vzduchu za studena zvýšen o 21 KPa, což se rovná 7 kPa na každých 7°C vnější teploty.

Tlak pneumatiky může při provozu stoupnout mezi 13 až 40 kPa. NESNIŽUJTE tento normální nárust tlaku, tlak vzduchu v pneumatikách by pak byl příliš nízký.

Označení pneumatik

Popis označení pneumatik.

Rozměr pneumatikyProvozní podmínky
P18570R1384H
Jmenovitá šířka pneu v mmProfilové čísloRadiální konstrukceJmenovitý průměr ráfku v palcíchIndex nosnostiindex rychlosti

SI - indexy rychlosti

Tabulka indexů rychlosti SI (SPEED INDEX)

Index rychlosti udává maximální rychlost, při které může pneumatika nést hmotnost určenou indexem nosnosti za daných specifických podmínek. Index kategorie rychlosti u pneumatik pro osobní a nákladní automobily je určen velkými písmeny.

SymbolLMNPQRSTUHVWZ
Rychlost120130140150160170180190200210240270>270

LI - indexy nosnosti

Tabulka s indexy nosnosti LI.

Index nosnosti LI (load index) je číslo určující maximální nosnost pneumatiky při rychlosti určené kategorií rychlosti za daných specifických podmínek

LIkgLIkgLIkgLIkgLIkg
501906529080450956901101060
511956630081462967101111090
522006730782475977301121120
532066831583487987501131150
542126932584500997751141180
5521870335855151008001151215
5622471345865301018251161250
5723072355875451028501171285
5823673365885601038751181320
5924374375895801049001191360
6025075387906001059251201400
6125776400916151069501211450
6226577412926301079751221500
63272784259365010810001231550
64280794379467010910301241600

Zkratky v popisu pneumatik

Vysvětlení zkratek nejčastěji používaných v popisu pneumatik.

OL - Osobní letní
OU - Osobní univerzální
CL - Comercial letní
CU Comercial - univerzální
4L - 4x4 letní
4S - 4x4 speciální
4U - 4x4 univerzální
NN - Nákladní návěsy
NV - Nákladní vodící
NZ - Nákladní záběrové
NVZ - Nákladní vodící i záběrové
AS - Agro+speciální
M - Moto
DU - Duše
DI - Disk ocel

4x4 - pneu určené pro pohon 4x4
MFS, FR, RPB, FP - ochranný lem ráfků z lehkých slitin
XL, RF - zesílené pneu s vyšší nosností
RW,OWL - bílý nápis na bočnici
RB - černý nápis na bočnici
RY - žlutý nápis na bočnici
M+S - zimní a celoroční pneumatiky (bláto a sníh) "mud and snow"
TL - bezdušové provedení
TT - provedení s duší
*,O - prvovýroba
DSST, SSR, ZP, RFT, EMT, ZPS -samonosná technologie(náhrada rezervy)
XNW - bílý pruh na bočnici
SW - úzký bílý pruh na bočnici
C - comercial, lehká nákladní vozidla
INSIDE - strana pneu montovaná na vozidlo dovnitř
OUTSIDE - strana pneu montovaná na vozidlo vně
ULW - pneu s ultralehkou konstrukcí
STUD - pneu s možností použití hřebů
CS - Conti Seal - samozacelující pneubr>
SI - Speed index - index rychlosti
LI - Load index - index nosnosti

Asymetrické pláště

V současném trendu asymetrických plášťů jsou pneumatiky konstruovány s označením montáže na stranu vnitřní a stranu vnější a nerozlišují se na levé a pravé. To, že na vozidle jedna strana vypadá jako by jela v "protisměru" je v pořádku. Takto jsou konstruovány všechny dezény s asymetrickým vzorkem, ať už jde o letní nebo zimní variantu - příkladů jsou desítky a všichni výrobci tento druh pneu vyrábí obdobným způsobem. Možná to na vozidle vypadá trochu nelogicky, ale je to skutečně v pořádku.

Zimní asymetrický běhoun spojuje nejlepší ovladatelnost vozidla s dobrou přilnavostí na mokrém povrchu a bezpečnými jízdními vlastnostmi na zasněžených silnicích. Tuhé rameno pneumatiky má vynikající vodící vlastnosti při jízdě v zatáčkách a snižuje tím opotřebení pneu, protože zvýšený tlak na běhoun při průjezdu zatáčkou kompenzuje plnější blok dezénu. Pásový dezén s asymetrickým žebrem připomínající letní pneumatiky zajišťuje kratší brzdnou dráhu na suché vozovce a zároveň snižuje hlučnost pneu na nejnižší možnou úroveň. Lepší ovladatelnost vozidla na zimní vozovce zajišťují šikmo postavené lamely na blocích vnitřní strany pneumatiky. Je to dobrý kompromis mezi jízdním komfortem, který chcete a funkčností, kterou potřebujete.

 

 

Protektory nebo nové pneumatiky?

  • protektor nedosáhne vlastností a životnosti nové pneumatiky-z tohoto důvodu jde o investici krátkozrakou a tedy špatnou
  • cena nejpoužívanějších protektorů je obvykle 850 korun, cena nové pneumatiky se pohybuje okolo 900 korun,
    to opravdu stojí za cca 100 korun ohrožovat své zdraví i zdraví ostatních?
  • pneumatika má svoji efektivní životnost,většina je za hranicí své pětileté životnosti,životnost pneumatiky netvoří jen běhoun,
    ale hlavní kostra,která při protektorování není obnovena a zůstává tak opotřebená
  • u protektorů nelze zaručit,že kostra všech 4 pneumatik je identická (stejné značky),stáří atd. Pak si tedy zakoupíte
    obnovené pneumatiky stejného vzhledu,ale rozdílných vlastností


EU nařízení o značení pneumatik 1222/2009

Energetický štítek pro pneumatiky

Obecné informace

Jedná se o nové označení pneumatik motorových vozidel. Výrobci pneu pro osobní, lehké dodávkové i těžké nákladní automobily musí specifikovat spotřebu paliva, přilnavost kol za mokra a klasifikaci hluku od pneumatik pomocí barevného štítku označení od listopadu 2012.

Tyto informace musí být také uvedeny v technických propagačních materiálech. Označení pneu bude používat klasifikaci od nejlepší (zelená kategorie “A”) po nejhorší výkon (červená kategorie "G” u osobních automobilů a “F” u nákladních automobilů).

Tato iniciativa vychází z návrhu Evropské komise v roce 2008 a je součástí akčního plánu pro energetickou efektivitu, určenému ke zlepšení energetické efektivity produktů, budov a služeb s cílem snížit spotřebu energie o 20% do roku 2020.

 

Valivý odpor je síla působící proti směru jízdy při točení pneumatiky.

Valivý odpor pneuDosáhnout nízkých hodnot valivého odporu pneu je důležité vzhledem k tomu, že pneumatiky přispívají ke spotřebě paliva až 20% u osobních automobilů a až 35% u automobilů nákladních.

Díky zatížení vozidla je pneumatika v místě kontaktu s vozovkou deformována a pohlcuje energii ve formě tepla. Kolikrát je větší deformace, tolikrát vyšší valivý odpor pneumatiky a následně pak také vyšší spotřeba paliva. S tím souvisí i vyšší CO2 emise.

Na novém označení pneumatik je valivý odpor uveden v hodnocení od A (nejlepší hodnocení) po F pro průmyslové vozy a G pro osobní automobily (nejhorší hodnocení). Rozdíl mezi jednotlivými stupni znamená snížení nebo zvýšení spotřeby paliva v rozmezí od 2.5% – 4.5% pro osobní automobily a od 5%-8% pro nákladní automobily. U osobního automobilu je možné zhruba vyjádřit jako 0.1l/100km.

Přilnavosti za mokra je jedním z podstatných bezpečnostních vlastností.

Přilnavost pneumatik za mokraVynikající přilnavost pneumatiky na mokrém povrchu znamená kratší brzdnou dráhu při jízdě za deštivého počasí.

Existují i jiné důležité parametry, které jsou důležité pro bezpečnost. Přilnavost byla vybrána jako nejreprezentativnější prvek s cílem porovnat různé druhy pneu.

U osobního automobilu rozdíl mezi jednotlivými stupni znamená zvýšení nebo snížení brzdné dráhy o zhruba 3 a 6 metrů při brzdění z 80km/h.

 

 

Hluk z dopravy

 

  Závisí na několika faktorech, jako např.:

  Hustota dopravy, typ vozidla, styl jízdy, interakce mezi pneumatikou a vozovkou

  Hodnoty hluku uvedené v označení nejsou interní hodnoty, které řidič vnímá při jízdě, ale externí,

  které přispívají k akustickému znečištění.

 

 

Hodnoty jsou dle decibelů (dB) ve 3 kategorií:

1 černá zvuková vlna = 3dB méně než budoucí přísnější evropské limity.
2 černé zvukové vlny = již v souladu s budoucími evropskými limity.
3 černé zvukové vlny = v souladu se současnými evropskými limity.

Čím víc černých polí, tím je porovnávaná pneumatika hlučnější.


design and  php engine by Otto Kokštein    |   copyright © 2013    |      http://www.pneumila.cz